• -
  • +

2011: Miasto-Współpraca-Sieciowanie

36 edycja KRT była jednym z punktów programu kulturalnego polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. Towarzyszyły jej spotkania międzynarodowej sieci IETM (International Network for Contemporary Performing Arts). KRT, śledzące i prezentujące polskiej publiczności nowe zjawiska teatralne, przedstawiały wiele propozycji powstałych w ramach międzynarodowej współpracy, scalającej doświadczenia artystów z różnych zakątków Europy.

TIM ETCHELLS I FORCED ENTERTAINMENT
Po raz pierwszy w Krakowie gościł słynny brytyjski Forced Entertainment. Prowadzony przez Tima Etchellsa zespół, umieszczany w czołówce brytyjskiej awangardy, w ramach 36. edycji KRT zaprezentował dwa niezwykłe spektakle. Pierwszy z nich – „Quizoola!” – to wielogodzinne przedstawienie o elastycznej formule, która pozwala widzowi wejść i wyjść w dowolnym momencie. To jeden z kamieni milowych europejskiego teatru współczesnego, rzecz magiczna, o której nie da się opowiedzieć – trzeba to przeżyć. Kolejną propozycją był utrzymany w konwencji groteskowego wodewilu „The Thrill of It All” – najnowsza produkcja kolektywu z Sheffield.

„AMERYKA” KLATY I „OBŁOMOW” HERMANISA
Na festiwalu zaprezentowane zostały także najświeższe propozycje z niemieckiego landu Nadrenii Północnej–Westfalii w ramach programu „Tam’Tam: Sezon Kultury NRW w Polsce”. Podczas jesiennej odsłony KRT miała miejsce polska premiera „Ameryki” według powieści Franza Kafki, zrealizowana w komiksowej estetyce przez Jana Klatę dla Schauspielhaus w Bochum. Alvis Hermanis, który zachwycił festiwalową publicznosć  niezwykłym „Sound of Silence”, tym razem przywiózł do Krakowa „Obłomowa”,  spektakl zrealizowany dla Schauspiel w Kolonii – w Polsce prezentowany był po raz pierwszy. Tę część programu uzupełni zdobywca Grand Prix festiwalu Impulse, przeglądu najważniejszych wydarzeń w obszarze pozainstytucjonalnego teatru niemieckojęzycznego.

MIASTO, WSPÓŁPRACA, SIECIOWANIE
Podczas 36. edycji KRT wyłoniło się kilka haseł-kluczy: miasto, współpraca-sieciowanie, Partnerstwo Wschodnie. Poznawania i odkrywania na nowo Krakowa dotyczył projekt młodej kuratorki z Bułgarii, Yany Varbanovej. Jej uczestnictwo w KRT było efektem projektu Festival Lab sieci FIT (Theatre/Festivals in Transition, do której należy KRT), przestrzeni rozwoju i inspiracji młodych kuratorów i producentów wydarzeń artystycznych. Miastom – stolicom krajów Partnerstwa Wschodniego – poświęcił swój projekt wizualny, przygotowywany specjalnie dla KRT, Tim Etchells z Forced Entertainment.